fredag 27 maj 2011

RIB - Räddningsman I Beredskap

I Revinge har vi en brandstation som ingår i Räddningstjänsten Syd och som bemannas av deltidsbrandmän. De har problem att hitta folk till kvällar och helger så jag har funderat ett bra tag på att gå med. Jag gjorde en intresseanmälan i höstas men det var ju ingen mening att göra testerna innan jag var tillbaka från min föräldraledighet. Lördagen den 7:e maj efter 6 veckors förkylning gjorde jag fystestet på brandstationen i Burlöv och klarade rubbet:

I måndags började min tre veckor långa preparandutbildning efter avklarat arbets-EKG, rullbandstest och läkarundersökning. Fokus ligger på rökdykning, den farligaste formen av arbete som får bedrivas i Sverige, men med tanke på att det lätt är 200-300 grader under övningarna tar jag inte med kameran in. Här är däremot en fin bild på en spillbrand:

Så här ser vi ut i våra larmställ som är sjukt varma, tunga och klumpiga men de hjälper verkligen mot värmen.

Det coolaste, förutom rökdykningarna, var att sitta i något som kallas övertändningscontainern. Där fick vi tydligt se brandförloppet vid en lägenhets- eller villabrand med lågorna som slickad taket och allt. Lärarna kallar detta brandmannaporr och jag kan bara hålla med. Som ett exempel kan ni kika på denna simulering av en rumsbrand och komma ihåg att vi satt mitt i den...

1 kommentar:

Tommy sa...

Vilken snygg brandman på bilden! :) En sån snygg brandman måste komma från Veberöd :)