måndag 22 november 2010

Pappaledighet och brödbak

När jag gick på pappaledighet lovade jag mig själv att inte försöka uträtta en massa saker som att renovera huset och sådant. Det enda jag ville var att prova på att baka, gärna med surdeg, och om jag inte kom igång med detta skulle jag köpa en bakmaskin till jul - jag älskar verkligen bröd.

Det blir ingen bakmaskin till jul, brödbakandet löper på för fullt och det blir i snitt en ny omgång per dag. Som tur är misslyckas jag en hel del så vi behöver inte äta upp allt utan överskottet matar jag och Moa ankorna i Södra Sandby med efter öppna timmar. Jag sprang i början på två problem, mina bröd var inte i ugnen tillräckligt länge och mina alster med vetesurdeg var för lösa så de flöt ut över bakplåten och blev pannkaka trots att den puttrade fint under jäsningen.

Efter lite diskussioner med min kära mor som för bemästrat surdegen för flera år sedan och införskaffandet av en annan bok har det börjat ordna upp sig. Jag har insett att det gör stor skillnad på smaken även på vanlig jästbröd om man slänger ihop ett bröd på 2h eller om man arbetar igenom det och låter fördegen jäsa över natten, det är verkligen värt tiden.

Än så länge har inget av mina misslyckade bröd smakat illa så både jag och Moa njuter av färskt surdegsbröd (kanske inte alltid så vackra och luftiga dock) till fikat och hon uppskattar dem verkligen.

Bäst hittills blev baugetterna, grytbrödet och fruktbrödet allt på rågsurdeg. Den som vill testa ett mer avancerat bröd utan surdeg för att känna på det rekommenderar jag att baka detta bröd fast utan citronskal och med vanligt vetemjöl special.

1 kommentar:

Mia Erenius sa...

Kolla, kolla likadan haklapp som Lovisa har:-) Och sen måste jag ju berömma dig för de fina bröden, ser supergoda ut!

Hälsningar Mia Erenius