måndag 30 december 2013

Mardrömspromenad

I mellandagarna är det Lundaspelen och det innebär att även MSB's idrottshall används för matcher och i lördags beslöt jag mig för att gå dit med barnen. Bea låg hemma i någon vinterkräksjukeliknande åkomma så vi var bara glada att komma från smittorisken. Planen var att stanna på brandstationen så Morgan kunde få sitta i brandbilen och Moa kunde rita på whiteboarden (barnen har lite olika intresse). Väl på stationen så följer vi planen och Morgan skriker "Täng, täng" för att man skall stänga förardörren om honom och Moa ritar fint på tavlan.


Vad som hände sen var lite panikartat, efter att jag tagit lite bilder på Morgan både med stängd dörr och inifrån hytten hör jag centrallåset slå till när jag går runt bilen och givetvis hade jag stängt passagerardörren när jag hoppade ut efter min fotosession. Morgan hade låst sig inne i släckbilen! Jag börjar leta efter extranyckeln och Moa börjar bli orolig att vi skall missa matchen på MSB och frågar hela tiden om matchen är slut. Jag hittar ingen extranyckel och får efter massor av samtal reda på att den antagligen ligger på station centrum men där är ju ingen på kontoret en lördag i mellandagarna. Efter mellan 45min och 1h har jag en kollega på stationen, en på väg från station Löberöd i FIP-bilen och en i telefon när Morgan tillslut beslutar sig för att förstå hur man gör för att låsa upp och jag kan slita ut den lilla busungen ur brandbilen. Morgan var glad hela tiden och tyckte det var jättekul att pappa gestikulerade genom fönstret, själv var jag mindre road och hade bestämt vilken ruta jag skulle tjörna om larmet gick och höll som bäst på att googla jourhavande låssmeder när Morgan låste upp. Det kommer alltid att vara en dörr öppen när barn är i släckbilen  från och med nu...

Matchen på MSB var som tur var inte slut och Moa fick ett kexchoklad för sitt lidande som hon gärna bjöd Morgan på. Det var en spännande match mellan H43 och ett danskt lag som slutade med 28-2 eller något sådant till H43. Båda barnen satt som små ljus bredvid planen och tittade storögt på spelet, det kanske är lite av mammas handbollsgener i dem.


Väl hemma var jag inte så sugen på konflikter så efter maten byggde jag, Moa och Morgan ihop Moas snowracer som hon fick i julklapp av sin farmor och farfar. Nu väntar den lilla tjejen ivrigt på den första snön...

Inga kommentarer: