onsdag 20 augusti 2008

Live Live

[Filip]

I lördags gjorde jag och Bea något som jag har försökt göra två gånger tidigare men bara lyckats med en gång. Rätt gissat, vi gick och såg Live. Jag funderade på att skälla ut dem för att de ställde in på Roskilde 1999 men jag lät bli.

De hade spelning i Cary och i egenskap av en deras trognaste fans var jag ju tvungen att gå. Givetvis var det Bea som upptäckte att de spelade i Cary, köpte biljetter och höll reda på när vi skulle dit, men det är petitesser... För att vara säkra på att få parkering förbeställde vi (Bea) parkering men det visade sig att det var gratis att parkera där, vi betalade för VIP parkering precis vid ingången - riktigt lyxigt.

Vi hade "lawn seating" vilket innebar precis vad det låter som - vi satt på en gräsmatta. Vi hade tagit med oss en filt men det var flera som var värre än vi och hade med sig brassestolar och hela paketet.


Vi tvingades lyssna på två förband innan det började på riktigt. Det första bandet, Collective Soul, lät precis som Live så de var riktigt bra. Det andra bandet däremot, Blues Traveler, var det sämsta jag hört på länge. Låtar på 10 minuter som var fulla av menlösa solon, inte mig grej precis men det är möjligt att man uppskattar det om man är musikalisk.

När Live började spela trängde vi (Bea) oss fram så vi såg lite bättre och det var riktigt bra! De spelade mest från Throwing Copper och även någon gammal Mental Jewelry klassiker och varvade detta med de nya låtarna. När man ser dem Live och hör dem blanda gammalt med nytt så är det lätt att inse att deras storhetstid var efter deras andra album, allt därefter är desperata försök att nå upp till samma nivå - men de är fortfarande riktigt ¤$£"%# bra!

Inga kommentarer: