torsdag 23 oktober 2008

Tractor pulling

[Filip]

I samband med North Carolina State Fair anordnas även en av deltävlingarna i sydöstra divisionen av amerikanska tractor pulling ligan. Jag och Bea var givetvis på plats för att rapportera om evenemanget. Med oss till tävlingen hade vi tractor pulling experterna Dennis och Chrissie.

Det började lite lugnt med klassiskt modifierade traktorer men allt detta var givetvis efter en gemensam bön, sången "God bless the U.S.A" av Lee Greenwood samt nationalsången. Sen var det dags att spy ut avgaser...


Jag fick ett perfekt läge att öva på att panorera när traktorerna fräste förbi, det blev faktiskt en hel del riktigt bra bilder. Eftersom Dennis och Chrissie är John Deere fans blev de något överrepresenterade bland bilderna.

Tempot var högt och publikens jubel gick inte av för hackor när den första traktorn klarade av ett "Full pull". Detta innebar att man drar det lilla släpet över 300 feet.



Efter traktorerna var det dags för de riktiga grejorna att komma fram - de modifierade modellerna med flera motorer. Vi såg praktexempel på jetmotordrivna traktorer men de var svåra att fotografera eftersom de bara sprutade eld korta stunder, vi ber om ursäkt för den suddiga bilden.

Men det som ändå tog priset var en traktor med tripla V12 HEMI-motorer, ljudnivån var så hög att det var långt över smärttröskeln. Jag och Bea hade öronproppar men jag såg faktisk ingen annan som hade det. Ljudstyrkan var så stark att man kunde känna vibrationerna i hela kroppen.

1 kommentar:

Unknown sa...

Fantastiskt!!!

Detta är vad jag kallar underhållning!!! Vilken 'sport'!!!